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The natural ice bob run, a work of art

die natureis-bobbahn, ein kleines kunstwerk

Within three weeks, the largest snow sculpture in the world is been buildt in the beautiful nature arena of the Upper Engadine.

From the early days of the icy bob run from St. Moritz to Celerina until the early eighties, the responsibility of the construction was in the hands of the local family Angelini, who has been building the track for three generations. In 1985 Louis Prantl took over the responsibility. Until in 1990 he was replaced by Christian Brantschen from Celerina, who is still responsible for the construction with his building company Brantschen AG today.

Although for the more than 100 years of building the track many things have changed, the principles still remain the same. The construction of the track requires a lot of experience and sense of proportion. Today's workers naturally benefit from the technical development. Thus a traxcavator helps them gathering and piling snow during the construction phase. If needed, snow transport is also easier to accomplish with trucks as it has been in the beginning.

Every mid-November the track management anxiously starts waiting for the first snow - The building material for the Olympia Bob Run St. Moritz-Celerina. For in the last week of November the South Tyrolean track workers arrive to build the largest snow sculpture of the world within following three weeks.

About 15'000m3 snow and 7'000m3 water is needed. Every year, the track is built from scratch. And although every curve in the ground is leveled out exactly, there are minimal changes in the alignment every year.

Innert drei Wochen wird die grösste Schneeskulptur der Welt in die herrliche Naturarena des Oberengadins gebaut.

Von den Anfängen der vereisten Bobbahn von St. Moritz nach Celerina bis Anfangs der achtziger Jahre lag die Verantwortung des Baus in den Händen der einheimischen Familie Angelini, die die Bahn in drei Generationen baute. 1985 übernahm Louis Prantl die Verantwortung für den Bahnbau. Er wurde 1990 durch den Celeriner Christian Brantschen abgelöst, der mit seinem Baugeschäft der Brantschen AG bis heute für den Bau verantwortlich ist.

Obwohl sich während mehr als 100 Jahren Bahnbau vieles verändert hat sind die Grundsätze gleich geblieben. Der Bau der Bahn erfordert viel Erfahrung und Augenmass. Die heutigen Arbeiter profitieren natürlich von der technischen Entwicklung. So ist während der Bauphase ein Trax behilflich den Schnee Heranzuschaffen und Aufzutürmen. Auch mögliche Schneetransporte sind mit Lastwagen einfacher zu bewerkstelligen, als in den Anfängen.

Mitte November beginnt das bange Warten der Betriebsleitung auf den ersten Schnee, das Baumaterial für den Olympia Bobrun St. Moritz-Celerina. Denn in der letzten November Woche reist die Südtiroler Bahnmannschaft an, um innerhalb dreier Wochen aus 15'000m3 Schnee und 7'000m3 Wasser die grösste Schneeskulptur der Welt in die herrliche Naturarena des Oberengadins zu bauen. Die Bahn wird jedes Jahr von Grund auf neu gebaut und obwohl jede Kurve im Terrain genau ausniveliert ist, gibt es alle Jahre minime Änderungen in der Linienführung.